Zborul 522 al companiei Helios Airways a șocat lumea în august 2005 când s-a prăbușit pe un deal din apropiere de Atena, Grecia, curmând viața celor 121 de persoane aflate la bord. Tragicul accident a dus la măsuri imediate și schimbări semnificative în industria aviatică.
Totul a început în dimineața zilei de 14 august 2005, când aeronava Boeing 737 a companiei Helios se pregătea să decoleze de pe aeroportul din Larnaca, Cipru, către Praga, cu o escală programată la Atena.
În plin sezon turistic, Helios, ca multe alte companii aeriene low-cost, se bucura de o creștere a numărului de pasageri. Căpitanul era un german pe nume Hans-Jürgen Merten, care avea peste 35 de ani de experiență de zbor, iar copilot era Pampos Charalambous, care se afla la începutul carierei.
În timpul unei inspecții de întreținere desfășurată cu câteva ore înainte de decolarea avionului, un mecanic a modificat setarea presiunii cabinei pe modul manual pentru a efectua un test de presurizare. Din păcate, acesta a uitat să reseteze comutatorul pe modul automat, lucru ce a avut o consecință fatală.
La decolare și în timpul ascensiunii, cabina a rămas fără presiune din cauza setării manuale, un detaliu pe care piloții nu l-au observat în ciuda multiplelor ocazii de a sesiza eroarea. Chiar și atunci când alarmele au sunat, avertizând echipajul cu privire la lipsa de oxigen în cabină, avertismentul a fost interpretat greșit.
La câteva minute de la decolare, pasagerii și echipajul au suferit de hipoxie, o afecțiune periculoasă care apare atunci când creierul și corpul nu primesc suficient oxigen. Atunci când aeronava a depășit altitudinea de 3.600 de metri, măștile de oxigen s-au declanșat, semnalând o problemă urgentă.
În mod normal, piloții ar fi trebuit să inițieze o coborâre de urgență, însă echipajul, care suferea deja de tulburări de discernământ din cauza lipsei de oxigen, nu a făcut acest lucru. Avionul, aflat în modul de pilot automat, a continuat să urce până la altitudinea de croazieră de 10.000 de metri, lăsându-i inconștienți pe toți cei de la bord.
Ajungând singur în apropierea Atenei, avionul nu a răspuns la apelurile repetate ale turnului de control, așa că autoritățile au trimis două avioane de vânătoare F-16 să intercepteze și să examineze aeronava. Piloții au descoperit o scenă desprinsă dintr-un film de groază: atât membrii echipajului, cât și pasagerii păreau că nu mai sunt în viață.
Cu toate acestea, piloții militari au remarcat o siluetă clătinându-se în cabina de pilotaj. Era însoțitorul de bord Andreas Prodromou, care reușise să rămână conștient folosind o butelie de oxigen din avion. Deși deținea o licență de pilot, nu avea pregătirea necesară pentru a pilota un Boeing 737, iar creierul său nu funcționa la capacitate maximă din cauza hipoxiei.
În cele din urmă, din cauza epuizării combustibilului, ambele motoare ale avionului au cedat. Aeronava a început să coboare încet, iar Prodromou a încercat să o dirijeze departe de zonele locuite. Cu toate eforturile sale eroice de a minimiza dezastrul, avionul s-a prăbușit pe un deal, iar toți oamenii aflați la bord au murit.
Dezastrul prin care a trecut zborul Helios 522 a dus la schimbări semnificative în industria aviatică. Autoritățile din SUA și Europa au impus ca avioanele să aibă parte de proceduri de întreținere mai riguroase. De asemenea, s-a luat decizia ca toate avioanele Boeing 737 să fie echipate cu lumini de avertizare suplimentare pentru a preveni astfel de probleme.
Atlas Geografic • 06-09-2023, 00:00:40 • 295 vizualizari
Covid • Facebook • HotNights • Auto Info • Stiri Alexandria • Licitatii Publice • 10517 articole • 111 documentare • 531 melodii • 888 bancuri