Simbolul romantismului și al frumuseții Parisului, Turnul Eiffel nu a fost întotdeauna iubit și admirat.
„Realizarea diabolică a unui cazangiu cu mania grandorii!” – a exclamat scriitorul Guy De Maupassant când a văzut Turnul Eiffel pentru prima oară.
Alții spuneau că turnul este „un groaznic felinar stradal” sau „o coloană hidoasă cu balustrade”. Construit pentru Expoziția Universală din 1889, Turnul Eiffel era menit să comemoreze 100 de ani de la Revoluția Franceză.
Dacă cei care au protestat împotriva lui ar fi avut succes, monumentul ar fi fost demontat imediat după terminarea festivităților.
Chiar înainte de începerea construcției, Turnul Eiffel a devenit ținta unor ample proteste, conduse de parizienii care considerau că monumentul va fi „inutil și monstruos”, o pată definitivă pe „obrazul” Parisului.
Cel care a proiectat turnul, inginerul Alexandre Gustave Eiffel, s-a născut la 15 decembrie 1832, la Dijon. Pasionat de construcțiile din metal, Eiffel s-a mutat la Paris, în speranța că își va clădi o carieră în domeniu.
A devenit angajatul unui inginer feroviar pe nume Charles Nepveu, care i-a încredințat ulterior realizarea podului de cale ferată Bordeaux. Construirea podului a fost finalizată cu succes în 1860, iar Eiffel a primit apoi alte lucrări.
În 1886, guvernul francez a organizat un concurs de proiecte pentru construirea unei structuri emblematice pentru Expoziția Universală din Paris, care coincidea cu centenarul Revoluției Franceze.
Structura trebuia realizată în termen de trei ani. Sigur pe calitățile sale de arhitect, Gustave Eiffel a decis să participe la concurs.
Proiectul său, care prevedea construirea unui turn din metal, a fost declarat câștigător de către comitetul expoziției centenare, care a analizat nu mai puțin de 700 de propuneri.
Planul lui Gustave Eiffel era extrem de ambițios. Cu înălțimea de 300 de metri, Turnul Eiffel urma să depășească Monumentul Washington, la acea vreme cea mai înaltă structură din lume.
Pe lângă faptul că urma să fie foarte de înalt, Turnul Eiffel era și o construcție foarte complicată. Urma să fie realizat din aproximativ 18.000 de piese oțel, ținute laolaltă de 2.5 milioane de nituri, cu patru piloni principali, conectați de o serie de grinzi.
Pentru Gustave Eiffel, turnul era un simbol al modernității. Inginerul spera că structura se va dovedi utilă și pentru meteorologi și cartografi, având în vedere înălțimea sa extraordinară.
Dar nu toată lumea a fost impresionată. Știrile despre turnul de oțel au stârnit critici din partea publicului, în principal din partea artiștilor.
Conduși de Charles Garnier, arhitectul care a conceput renumita Opéra Garnier, sute de artiști – în mare parte pictori, sculptori și scriitori – au semnat o petiție publică în semn de protest față de Turnul Eiffel.
Petiția, intitulată „Artiștii împotriva Turnului Eiffel”, a fost publicată pe 14 februarie 1887 în ziarul Le Temps. Semnatarii documentului spuneau, între altele, că:
„Inutilul și monstruosul Turn Eiffel (…) va domina Parisul ca un horn negru gigantic și va zdrobi în mod barbar Catedrala Notre Dame, Turnul Saint-Jacqies, Muzeul Luvru, Domul Invalizilor, Arcul de Triumf”.
Dar Gustave Eiffel avea altă părere. Era convins că proiectul său urma să fie o structură monumentală.
Potrivit All That’s Interesting, inginerul obișnuia să spună că cei care îi resping turnul ar putea respinge la fel de bine piramidele egiptene, dat fiind că acestea erau „doar niște movile artificiale din piatră”.
Din fericire pentru Gustave Eiffel, guvernul francez era de aceeași părere cu el. Ridicarea turnului a fost, într-adevăr, o misiune dificilă. Din cauza înălțimii fără precedent a structurii, muncitorii au fost nevoiți să folosească macarale mobile, schele piramidale și ascensoare.
Construcția Turnului Eiffel a fost finalizată la 31 martie 1889, tocmai la timp pentru Expoziția Universală.
În ciuda protestelor inițiale, impresionantul monument, catalogat drept o monstruozitate, a devenit treptat simbolul întregii națiuni franceze.
Incredibilia • 20-01-2023, 00:01:06 • 373 vizualizari
Covid • Facebook • HotNights • Auto Info • Stiri Alexandria • Licitatii Publice • 19021 articole • 111 documentare • 531 melodii • 888 bancuri