X

Rolul inteligenței artificiale în definirea artei, de acum înainte: cum arată viitorul artistic, ce e ”greșit”

Târgul de stat din Colorado a fost prima dată când Jason Allen a concurat vreodată într-o competiție artistică. Așadar, a fost o surpriză pentru creatorul de boardgameuri fantasy în vârstă de 39 de ani că opera sa, „Théâtre D’opéra Spatial”, a câștigat o panglică albastră pe primul loc la categoria „artă digitală/fotografie manipulată digital”.

Ceea ce a surprins și mai mulți oameni decât doar Allen a fost că și-a creat opera – o redare a trei figuri îmbrăcate luxuriante care priveau printr-un portal strălucitor către o altă lume – cu instrumentul de inteligență artificială Midjourney. Pentru Allen, victoria a fost un triumf neașteptat, dar pentru alții a fost „cireașa” care a stârnit o dezbatere aprinsă asupra potențialelor utilizări – și abuzurilor – ale inteligenței artificiale în arte.

Midjourney, DALL-E și alte instrumente text-to-image sunt doar o modalitate prin care inteligența artificială și-a făcut loc în procesul creativ. Nu căuta mai departe decât existența scurtă, dar controversată, a rapperului AI FN Meka sau apariția unei companii deepfake în „America’s Got Talent”.

Este AI o nouă piesă de tehnologie care va crea următoarea mare mișcare artistică?

Sau anunță distrugerea artistului?

Se pare că răspunsul nu este atât de simplu.

„Este important să fim atenți la implicațiile automatizării și la ce înseamnă aceasta pentru oamenii care ar putea fi „înlocuiți””, spune Cansu Canca, profesor asociat de cercetare la Northeastern și fondator și director al Laboratorului de Etică AI. „Dar acest lucru nu necesită neapărat să vă temeți de a deveni învechit. În schimb, întrebarea pe care ar trebui să o punem este ce dorim de la mașini și cum le putem folosi cel mai bine în beneficiul oamenilor.”

Preocupările legate de incursiunea percepută a AI în artă depășesc pretențiile de plagiat digital care au fost depuse împotriva lui Allen. Cu o apăsare de buton, a reușit să creeze o piesă de artă care ar fi durat ore întregi pentru a fi creată manual.

„Urmărim moartea artei care se desfășoară chiar în fața ochilor noștri – dacă locurile de muncă creative nu sunt ferite de mașini, atunci chiar și locurile de muncă cu înaltă calificare sunt în pericol să devină învechite”, a postat un utilizator de Twitter.

„Ce vom avea atunci?”

Derek Curry, profesor asociat de artă și design la Northeastern, nu este convins că arta AI va înlocui vreodată munca creativă a oamenilor. Prin însăși natura sa, tehnologia are limitele ei.

„Nu poate produce nimic despre care să nu fi fost deja instruit, așa că este imposibil să creeze lucruri noi în mod legitim”, spune Curry.

Aceasta este departe de prima dată când o nouă tehnologie a stârnit controverse în comunitatea artistică.

„O mare parte din hype este foarte asemănătoare cu ceea ce s-a întâmplat la sfârșitul secolului al XIX-lea cu fotografia”, spune Curry, un fotograf calificat.

Similar cu fotografia, Curry spune că oamenii joacă un rol mult mai mare în crearea artei generate de inteligență artificială decât presupun majoritatea oamenilor.

„Există acest proces dus-întors, care, pentru mine, ca cineva care lucrează material cu asta, nu se simte deloc automatizat”, spune Curry. „Toată lumea vorbește despre „algoritmul a făcut asta” sau „algoritmul a făcut asta”. Din experiența mea, nu pare că algoritmul face ceva. Trebuie să-l împingi în tot ceea ce vrei de fapt să facă.”

Ciclul fricii și al acceptării a avut loc cu fiecare tehnologie nouă încă de la începutul erei industriale și există întotdeauna victime care vin odată cu schimbarea.

„Există moduri reale în care o activitate care a fost făcută într-un fel de către un om poate fi făcută acum într-un mod diferit, necesitând mai puțini oameni pentru a face această muncă decât înainte”, spune Deirdre Loughridge, profesor asociat de muzică la Northeastern.

AI se schimbă atunci când ajunge în mâinile artiștilor, nu invers

Dacă arta generată de AI și asistată de IA devine mai frecvent acceptată, artiștii vor trebui să-și regândească radical modul în care își fac munca, își petrec timpul și își structurează procesul creativ, spune Loughridge.

Dar ea susține, de asemenea, că există o lipsă generală de alfabetizare tehnologică în jurul AI, care duce la percepții greșite despre ceea ce poate face aceasta pentru artiști. În muzică, inteligența artificială a fost folosită pentru transferul de timbru sau ton, permițând cântăreților să-și folosească vocile ca sintetizatoare cântând într-un software care transformă tonul în sunetul unui alt instrument.

Ca orice altă piesă de tehnologie, modul în care este folosită AI se schimbă atunci când ajunge în mâinile artiștilor, nu invers. Loughridge îl compară cu Auto-Tune, un procesor de corectare a înălțimii care a fost odată controversat, dar a devenit un standard în industria muzicală.

„Este un instrument care a fost menit să facă această corecție invizibilă a înălțimii, dar oamenii o îndreaptă până la setarea zero, ceea ce nu trebuia să fie făcut niciodată, și creează acest sunet distinctiv și apoi mai multe sunete distincte”, spune Loughridge. „Ceva de genul aș putea vedea cu siguranță cu AI.”

Alfabetizarea tehnologică

Pentru Jennifer Gradecki, profesor asociat de artă și design din nord-est, AI are și potențial ca asistent creativ, în parte din cauza a ceea ce nu poate face. Potrivit lui Gradecki, inteligența artificială poate ajuta la găsirea celor mai generice răspunsuri la dilemele artistice, ceea ce o îndreaptă pe căi mai creative.

„Am încercat să găsim un nume colectiv folosind inteligența artificială și unele dintre combinațiile cu care a venit au fost amuzante, dar nimic nu a fost bun”, spune Gradecki. „Nimic nu a fost la fel de creativ precum ceea ce am fi capabili să generăm.”

Pentru a acoperi ceea ce ei văd ca un decalaj în alfabetizarea tehnologică atunci când vine vorba de AI, Gradecki și Curry au lucrat împreună pentru a dezvolta un curs de calcul creativ la Northeastern. Scopul este de a oferi studenților o înțelegere critică și creativă a modului în care poate fi utilizată inteligența artificială. Primul curs, introducerea în calculul creativ, a început în această toamnă și există planuri de a organiza un alt curs introductiv în primăvară.

Concentrându-se asupra potențialului, precum și asupra limitelor, Gradecki și Curry speră să le arate studenților că AI nu este diferit de orice alt instrument artistic. Artiștii sunt întotdeauna legați de limitele creativității și instrumentelor lor, indiferent dacă folosesc o pensulă, o cameră sau o rețea neuronală. În acest fel, viitorul artelor nu aparține inteligenței artificiale, așa cum se tem cei mai răi critici ai săi – el aparține în continuare artiștilor.

„Cred că această noțiune că AI ar putea înlocui creativitatea, mi se pare cu adevărat neplauzibil că ar putea merge atât de departe”, spune Gradecki. „Creativitatea este de fapt singurul lucru care nu va putea fi automatizat.”

Playtech • 16-09-2022, 12:00:34 • 1057 vizualizari

Continuare pe Playtech »

 

CovidFacebookHotNightsAuto InfoStiri AlexandriaLicitatii Publice • 14093 articole • 111 documentare • 531 melodii • 888 bancuri