X

Lucian Sarbu: “Franța, Germania, Italia, Polonia etc. raportează cam același lucru: o scădere bruscă de 50-70% a numărului de conturi active”

Foarte interesant. Până de curând Facebook se lăuda cu vreo 10 milioane de utilizatori 18+ din România. Totuși astăzi, dacă vrei să-ți faci un estimat de audiență prin instrumentele lor de publicitate, nu îți oferă decât un reach (utilizatori potențiali) de 5-5,9 milioane.
Ce s-a întâmplat?
Probabil ați văzut și voi că de vreo 10 zile am fost puși să alegem dacă vrem sau nu să vedem reclame pe Facebook. Cum e greu de crezut că 4-5 milioane de români au fost atât de tâmpiți încât să-i dea lui Zuckărberg 10 euro pe lună ca să nu mai vadă reclame, cel mai probabil scăderea drastică a audienței potențiale se datorează conturilor-zombie care nu au apucat să-și dea acordul pentru vizualizarea de reclame, adică alea care fie sunt conturi false, accesate din an în Paște (cel mai adesea pentru ca proprietarul să poată înjura anonim pe cineva de a cărui mutră nu-i place), fie sunt conturi inutilizabile dintr-o perspectivă de advertising, fiindcă intră atât de rar pe Facebook încât pur și simplu n-ai ce face cu oamenii ăia.
E ca și cum ai monta un billboard în Piața Unirii ca să vizezi pe cineva care abia trece pe acolo de câteva ori pe an. Bineînțeles că o asemenea investiție nu e eficientă.
Situația se repetă identic și în celelalte țări europene. Franța, Germania, Italia, Polonia etc. raportează cam același lucru: o scădere bruscă de 50-70% a numărului de conturi active.
Situația nu se observă în cazul țărilor non-UE: SUA, Canada etc., unde directivele europene nu se aplică.
Asta înseamnă, pe scurt, că ecosistemul Facebook (inclusiv Instagram) nu e atât de influent pe cât pare, fiind mai degrabă umflat cu pompa și bazându-se pe raportări mincinoase. Sigur, tot e ceva să poți prezenta un mesaj publicitar sau o narativă oficială către 30-50% din piață, dar cred că vin vremuri grele pentru Facebook pentru că, dacă în UE numărul real al utilizatorilor e la jumătate față de cât se credea că e, nu avem nici un motiv să credem că pe celelalte piețe nu e la fel.
Și la un moment dat se vor prinde toți de chestia asta. Advertiseri, investitori, politicieni.
Din păcate, partea proastă e că politicienii cu pusee totalitare din fruntea UE s-ar putea să înțeleagă de aici că nu e suficient să reglementezi Facebookul ca să gâtuiești orice fel de narative alternative, așa că vor dori să reglementeze cumva cu o mână de fier și restul spațiului virtual pe care se plimbă ceilalți 50-70% dintre adulții europeni.
Din fericire partea bună e că, fiind idioți (puseele totalitare nu pot decât să meargă mână în mână cu idioția), până se vor prinde ei o să treacă atât de mult timp încât vom avea timp să ne punem la punct o grămadă de spații alternative dedicate libertății de exprimare.

Autor: Lucian Sarbu

Gandeste • 19-11-2023, 12:00:14 • 356 vizualizari

Continuare pe Gandeste »

 

CovidFacebookHotNightsAuto InfoStiri AlexandriaLicitatii Publice • 14443 articole • 111 documentare • 531 melodii • 888 bancuri