Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat ADN-ul balenelor albastre?

S-a descoperit că balenele albastre, cele mai mari animale din lume, creează hibrizi cu alte specii, potrivit unui studiu publicat în Conservation Genetics. Anterior, se credea că acești hibrizi erau infertili și incapabili să se reproducă, dar noile cercetări arată că sunt mult mai viabili din punct de vedere reproductiv decât se credea anterior.

Balenele albastre s-au confruntat cu un declin semnificativ al numărului de exemplare din cauza vânătorii comerciale de balene, iar în prezent sunt incluse pe lista speciilor pe cale de dispariție. Subspecia B. musculus musculus, care se găsește în Atlanticul de Nord și în Pacificul de Nord, este deosebit de amenințată.

Pentru a evalua sănătatea genetică a acestei populații, cercetătorii au creat un genom „de novo” prin asamblarea unor fragmente de ADN de la diferiți indivizi. Acest lucru le-a permis să analizeze genomurile a 31 de balene din această populație.

În mod interesant, cercetătorii au descoperit că ADN-ul balenelor albastre conține material genetic provenit de la balenele cu aripioare. În medie, aproximativ 3,5% din ADN-ul balenelor albastre provenea de la balene cu aripioare.

Hibrizi de balene albastre și balene cu aripioare, cunoscute sub numele de „balene flue”, au mai fost observate anterior, dar se credea că acești hibrizi erau infertili.

Cu toate acestea, un studiu anterior a arătat că unii dintre acești hibrizi se pot împerechea cu succes cu balenele albastre, rezultând urmași cu ADN provenit în principal de la balenele albastre. Acest transfer de ADN între specii prin încrucișare se numește introgresie.

Noul studiu a constatat un nivel mai ridicat de introgresie între balenele albastre și balenele cu aripioare decât cel raportat anterior. Se pare că balenele albastre sunt singurele specii dispuse să se înmulțească cu acești hibrizi, deoarece nu au fost găsite dovezi de introgresie la balenele cu aripioare.

Motivele care stau la baza acestei introgresii unidirecționale nu sunt încă înțelese, dar s-ar putea datora dimensiunii mai mari a populației de balene cu aripioare. În plus, introgresia dintre balenele cu aripioare și balenele albastre pare să fie unică în Atlanticul de Nord și nu a fost observată în altă parte în lume.

Deși nu există în prezent nicio dovadă că transportul de ADN de la balenele cu aripioare afectează balenele albastre, există îngrijorarea că introgresia continuă ar putea reduce cantitatea de ADN de balenă albastră din populație.

Acest lucru le-ar putea face mai puțin rezistente în fața unor provocări precum schimbările climatice cauzate de activitățile umane. Într-o notă pozitivă, studiul a constatat, de asemenea, că există un flux genetic semnificativ între balenele albastre din Atlanticul de Vest și cel de Est.

Acest lucru indică faptul că populația este mai conectată și mai diversă din punct de vedere genetic, ceea ce reprezintă o veste bună pentru reziliența și recuperarea lor. Cu eforturi susținute de conservare, există speranța că populațiile de balene albastre din Atlantic se pot reface.

Această cercetare oferă informații valoroase despre sănătatea genetică și modelele de încrucișare a acestor creaturi maiestuoase, contribuind la conservarea și protecția lor.

Incredibilia • 09-02-2024, 00:01:01 • 62 vizualizari