Ce au descoperit astronomii după ce au studiat o galaxie masivă din Universul primordial

O analiză a unei galaxii masive, dar compacte din Universul timpuriu, numită JWST-ER1, sugerează că materia întunecată ar putea interacționa cu ea însăși. Această galaxie, formată la doar 3,4 miliarde de ani după Big Bang, a fost observată recent în imagini surprinse de telescopul spațial James Webb (JWST) al NASA.

Situată la o distanță de peste 17 miliarde de ani-lumină, JWST-ER1g este cel mai îndepărtat exemplu de „inel Einstein” perfect, creat de distorsiunea spațiului care curbează razele de lumină provenite dintr-o galaxie îndepărtată. Acest fenomen permite oamenilor de știință să măsoare masa din raza inelului independent de modelele teoretice.

Echipa a estimat că JWST-ER1g cântărește aproximativ 650 de miliarde de sori, ceea ce îl face foarte dens pentru dimensiunea sa. Prin scăderea masei stelare vizibile, fizicienii pot determina cantitatea de materie întunecată din galaxie – o substanță invizibilă despre care se crede că reprezintă peste 80% din materia Universului.

Echipa de descoperire a constatat că materia întunecată reprezintă aproximativ jumătate din deficitul de masă din JWST-ER1g, ceea ce indică necesitatea unei mase suplimentare pentru a explica anumite observații.

Într-un nou studiu, cercetătorii au propus că densitatea neobișnuit de mare a lui JWST-ER1g s-ar putea datora unei populații de stele mai mari decât se presupunea anterior. Aceștia au sugerat că materia obișnuită se prăbușește și se condensează în haloul de materie întunecată care înconjoară galaxia, ceea ce duce la o densitate mai mare.

Acest halo de materie întunecată, cel mai dens în centrul galaxiei, este esențial pentru menținerea intactă a galaxiilor în rotație. Modelele care încorporează auto-interacțiuni cu materia întunecată au oferit o bună explicație pentru caracteristicile lui JWST-ER1.

Materia întunecată rămâne un mister, despre care se crede că este un nou tip de particulă dedusă doar prin efectele sale gravitaționale asupra materiei obișnuite.

Simulări recente au sugerat că auto-interacțiunile dintre particulele de materie întunecată ar putea explica halourile dense din anumite galaxii și densitățile scăzute din altele, susținând teoria predominantă a materiei întunecate reci.

Oamenii de știință anticipează că JWST va oferi noi informații despre materia întunecată datorită capacității sale de a observa Universul timpuriu cu detalii fără precedent. Viitoarele investigații ale telescopului asupra galaxiilor ar putea oferi informații valoroase despre particulele de materie întunecată și interacțiunile acestora.

Se așteaptă ca în viitorul apropiat să apară mai multe surprize și noi descoperiri legate de materia întunecată în urma observațiilor JWST.

Incredibilia • 20-04-2024, 12:00:42 • 33 vizualizari